W ostatnim tygodniu lipca w Ostrowi Mazowieckiej odbyły się warsztaty językowe, w których wzięli udział językoznawcy, nauczyciele i młodzież szkolna, zainteresowani pięknem polskich gwar i dialektów. Warsztatom towarzyszyła ogólnopolska konferencja naukowa pt. „Język narzędziem poznawania świata i kultury regionu”. Obrady toczyły się w dniach 27–28 lipca w Starej Elektrowni przy ul. 11 listopada 7. Konferencja została zorganizowana w ramach dziewiątej edycji „Dialogu pokoleń”. Naukowcy reprezentowali różne polskie ośrodki akademickie: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, Akademię Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Języka Polskiego PAN oraz Instytut Slawistyki PAN.
Konferencja była podzielona na kilka sekcji tematycznych, na przykład: „Wizja rzeczywistości w ludowych odmianach polszczyzny”, „Słownictwo związane z kuchnią, pralnią i alkową”, „Język artystyczny pod lupą językoznawców” czy „Listy źródłem wiedzy o ich autorach”.
Tematyka wystąpień była bardzo zróżnicowana. Prelegenci prezentowali wyniki badań dotyczących między innymi stylizacji gwarowej we współczesnej prozie, związku nazw własnych z kulturą i tradycją regionu, geograficznego zróżnicowania nazw przedmiotów szkolnych, uczuć w ludowym widzeniu świata, nazw kobiet w gwarach Warmii i Mazur, bogactwa gwar śląskich czy nazw przyborów i urządzeń kuchennych w mowie mieszkańców okolic Poddębic.
Uczestnicy konferencji mogli posłuchać również referatów poświęconych słownictwu używanemu przez dzieci, językowi pielęgniarek pediatrycznych, językowi więźniów obozu koncentracyjnego na Majdanku, a także… manipulacji językowej czy nazwom barw w poezji Zofii Gordziałkowskiej.
Najmłodsi badacze, studenci Uniwersytetu Warszawskiego, opowiadali natomiast zgromadzonym w murach Starej Elektrowni o dialogu w rapie oraz o gwarze podhalańskiej.
Konferencja umożliwiła wymianę doświadczeń pomiędzy najmłodszymi badaczami – studentami i doktorantami – a autorytetami językoznawczymi. Spotkanie naukowe w Ostrowi było doskonałą okazją do przeprowadzenia wielu inspirujących dyskusji, do swoistego „dialogu pokoleń”.
Agata Łojek